Ulasan Filem Fahrenheit 451

October 25, 2018




Nonton Bioskop Online - Bolehkah penyesuaian buku enam puluh lima tahun berasa terlalu futuristik? Itu ialah dilema bahawa filem TV "Fahrenheit 451" HBO, yang diarahkan dan diadaptasi oleh "99 Rumah" Ramin Bahrani, mempersembahkan untuk kami.

Di satu sisi, majoriti dunia yang disajikannya akrab, terutama untuk mereka yang menyimak novel Ray Bradbury pada tahun 1953. Inti kisah ada di sana: Guy Montag (Michael B. Jordan) bekerja sebagai ahli bomba di masa mendatang dystopian di mana, alih- bukannya memadamkan api, dia mula. Dia, bareng pasukan yang dipimpin oleh Kapten Beatty (Michael Shannon), berjuang untuk mengejar buku-buku yang tersisa dan potongan-potongan lektur di negara itu, dan menghanguskan mereka dalam tontonan api. Kebakaran disiarkan kepada penduduk, yang menyaksikan dan bersorak apabila kata-kata bertulis dimusnahkan.

Guy, sebagai protagonis kami, tumbuh semakin ragu-ragu terhadap ini, dan pertemuan dengan seorang perempuan penimbun kitab yang menghanguskan dirinya sendiri hidup-hidup menciptakan dia mempersoalkan segalanya. Dibantu oleh pemberi maklumat yang sarat semangat, Clarisse (Sofia Boutella), Guy mengincar bomba dan kerajaan dalam usaha guna menghentikan penghapusan sejarah.

Tetapi di luar plot yang dikongsi, tidak beberapa penyesuaian Bahrani direka untuk mewujudkan dunia ini yang terasing daripada kita. Beberapa istilah Newspeak-esque sudah dibuat: Ahli pemberontak ialah "belut." Usaha mereka untuk mengamankan sastera dunia dan karya seni ialah melalui sesuatu yang dinamakan "Omnis." Lawan mereka tidak melulu dikenali sebagai kerajaan, namun "perkhidmatan. "Semua komunikasi canggih terjadi pada" Sembilan, "di mana orang dapat menyaksikan pembakaran kitab hidup dan menyemak versi emoji-fied dari Alkitab dan" Moby Dick. "

Hasilnya ialah versi "Nonton Fahrenheit 451 Subtitle Indonesia" yang dibuat untuk era "Kelaparan Permainan". Dalam filem kontemporari, dystopia dirasai hampir semata-mata sebagai teknologi berat. Anehnya, istilah yang dibuat hanya mencipta dunia baru ini yang terasa aneh. Anda boleh mendengar istilah sama dalam francais laksana "The Maze Runner" ( "Gladers," "WCKD") dan "Divergent" ( "Factionless," "Dauntless").

Tetapi ia tidak seperti sifat-sifat itu, "Fahrenheit 451" bersemangat untuk menyambung masa kini dengan masa depannya sendiri. Belut mengadu tentang bagaimana kitab menjadi tidak cukup popular pada masa "tidak terdapat yang menyimak lagi - mereka melulu melirik berita utama." Dengan kata lain, dunia ini tidak jauh dari zaman canggih kita seperti apa yang anda fikirkan. Tetapi mengapa membuat jarak seperti itu dalam istilah yang aneh? Adaptasi Hulu mengenai "The Handmaid 's Tale" pun melakukan urusan ini, tetapi menyekat celah dengan kilas balik yang menunjukkan betapa Gilead berkuasa. Semua yang anda dengar mengenai "Fahrenheit 451" adalah rujukan kepada Perang Saudara Kedua yang membunuh delapan juta orang. Butiran tentang bagaimana perkhidmatan meningkat dari abu jarang.

Jordan ialah anugerah yang mengamankan dari filem TV ini, memecah venir jahat yang menyebalkan guna adegan pembakaran buku, lantas Pengskalaan pulang ke kemanusiaan mentahnya kira-kira momen-momen tenang. Antara ini dan penampilan "Black Panther" -nya sebagai tokoh antagonis Killmonger, pelakon ini dengan cepat menjadi unsur dari keahliannya dalam memahat lelaki yang bersimpati dan anti-wira.


Shannon, yang Bahrani diarahkan kepada prestasi yang luar biasa di "99 Houses", kurang dominan di sini. Saat ia sedang di "Oscar The winning of Guillermo Del Toro" The Shape of Water, "Shannon terlampau menyeringai, tidak lumayan manusia laksana Beatty. Peranan beliau, di luar membangkang Guy, ialah untuk membentangkan majoriti idea-idea pro-pembakaran dalam filem. Dalam satu adegan, beliau menyatakan bahawa sastera rasis telah mati kerana ia dibakar, satu fakta yang sepadan dengan Guy.

"Kami tidak dicetuskan bersama, jadi kita mesti dicipta dengan api," kata Beatty. Inilah garis yang mungkin menjadi lebih baik adalah Shannon tidak menghantarnya sebagai ancaman.

Sukar untuk menilai sama ada sesuatu telah berubah tentang Shannon sebagai pelakon, atau sama ada dia terlalu sering menyentuh senarai yang sama, dan ia melelahkan untuk ditonton berulang kali. Dia sangat menawan apabila dia menggunakan gerak tipikalnya dan memberinya kemanusiaan yang sejati, seperti apa yang dilakukannya terhadap "Nocturnal Animal" yang kasar. Pada umumnya, pameran terbaik Shannon datang apabila dia bukan pelakon yang sangat keras di dalam bilik.

Di sini, bagaimanapun, Shannon keras dan bangga, dan ini menjadikan apa yang berkesan menjadi duet sesuatu yang keras. Lebih kurang masa dengan Beatty mungkin lebih baik dikeringkan dengan pemain ensemble, tidak sedikit yang bersinar di saat-saat yang lebih kecil (terutamanya Khandi Alexander, di antara belut yang Guy bekerja dengan dalam pusingan kedua filem itu).

Terdapat banyak persoalan, terutamanya dalam persembahan Jordan, untuk mengesyorkan "Fahrenheit 451," tetapi ia bukanlah penyamaran yang kami jangkakan dari adaptasi bergengsi novel Amerika yang hebat. Hasil akhirnya, dengan semua belut dan OMNIS dan emojis, juga terjejas - dan sesungguhnya, entah bagaimana terlalu futuristik.

Artikel Terkait

Next Article
« Prev Post
Previous Article
Next Post »
Penulisan markup di komentar
  • Untuk menulis huruf bold gunakan <strong></strong> atau <b></b>.
  • Untuk menulis huruf italic gunakan <em></em> atau <i></i>.
  • Untuk menulis huruf underline gunakan <u></u>.
  • Untuk menulis huruf strikethrought gunakan <strike></strike>.
  • Untuk menulis kode HTML gunakan <code></code> atau <pre></pre> atau <pre><code></code></pre>, dan silakan parse kode pada kotak parser di bawah ini.

Disqus
Tambahkan komentar Anda

No comments