Review : Underworld 2003

October 20, 2018


Underworld


Nonton Bioskop Online - Jauh, sebelum pertembungan antara Edward Cullen dan Jacob Black hanya kerana ia menangkap hati tokoh Elizabeth Swan yang cantik, di dalam Dunia Bawah terdapat pertumpahan darah antara Vampir dan Werewolf. Di Dunia Bawah, Werewolf tidak jarang disebut sebagai orang Lycans dan terdapat juga spesies campuran antara Vampir dan Lycans yang tentunya lebih kuat daripada keduanya, mereka menyebutnya Hybrid. Angka raksasa di Underworld dibentangkan begitu gelap, tidak seperti Vampire yang sepertinya ingin berpuasa di Twilight, Vampire yang mahir menggunakan senjata dan siap mati untuk berperang dengan musuh mereka yang hebat, orang Lycan. Walaupun dengan orang Lycans, tidak seperti sekumpulan orang yang suka berdebar-debar dalam Twilight, para Lycan kelihatan sangat mencengkam di sini, seorang raksasa yang dahagakan darah yang sudah bersedia untuk merobek sesiapa yang menyekat. Dalam artikel ini saya akan membincangkan empat filem dari francais Underworld. Jadi terserah anda, lebih memilih kem Twilight atau kubu pertahanan Underworld.

Perang hebat antara Vampir dan Lycan telah berlaku sejak berabad-abad kemudian dan masih berlaku hingga sekarang. Pemimpin Lycans mempunyai nama Lucian yang diketahui telah meninggal kerana dia dibunuh oleh seorang Vampire yang memiliki nama Kraven yang saat ini berkuasa. Kemudian ada Vampir wanita yang mempunyai nama Selene yang sedang menyelidiki sejumlah Lycans yang buta terhadap seorang manusia yang bernama Michael Corvin. Di tengah siasatan, Selene mengejar fakta yang mengejutkan bahawa Lucian masih hidup dan terdapat pengkhianat di negara Vampire. Kemudian ia mendapati bahawa Lucian mensasarkan Michael Corvin kerana sesuatu yang luar biasa mengalir dalam darahnya. Selaras dengan tajuk, maka Underworld akan berjalan dengan nuansa gelap. Filem pertama ini agak berjaya untuk memupuk kesan satu *. Kami berhadapan dengan pertempuran epik di antara dua raksasa legenda, walaupun dibandingkan hari ini tidak ada yang istimewa mengenai adegan aksi tersebut. Rayuan dari Underworld muncul dalam angka Kate Beckinsale yang paling terintegrasi dengan Selene. Bagaimanakah sosok wanita Vampire yang masih kelihatan anggun walaupun dia tidak jarang terjejas oleh percikan darah. Ia hanya watak yang berbeza tidak boleh berkembang dan plot yang dibangkitkan seolah-olah bergegas untuk menyelesaikan semua masalah yang telah berlaku. Terdapat unsur-unsur di sana-sini yang agak terhenti dan seolah-olah terpaksa, satu tempoh yang panjang dan konflik yang meluas yang mewujudkan penonton tidak banyak panting di tengah-tengah filem itu.

Ulasan Kembali Tentang Film Underworld Wars

Viktor  dan Marcus adalah penatua Vampir yang telah lama ditidurkan. Mereka mesti menunggu masa yang tepat untuk dibangkitkan. Viktor, yang mula-mula bangun dalam filem itu, merasakan nasib buruk. Kerana bahagian yang tidak disengajakan, Marcus juga bangkit dari tidurnya yang panjang dan memahami fakta-fakta yang Selene telah membunuh Viktor dan kini melarikan diri dengan Michael Corvin yang telah kembali menjadi monster di separuh separuh Lycans mempunyai nama Hybrid. Marcus marah juga segera mengejar keduanya. Masih diarahkan oleh Len Wiseman dan dengan formula yang sama, Underworld: Evolution muncul untuk meneruskan kisah Underworld. Sudah tentu ia masih lagi dengan rasa yang gelap. Kali ini memberi tumpuan kepada fakta-fakta tentang masa lalu, menunjukkan pratonton adegan awal tentang tahun-tahun kemudian Marcus dan Victor sebagai cara penonton untuk mengetahui apa yang sebenarnya dimaksudkan dalam filem ini. Underworld: Evolution masih dibungkus dengan tindakan penuh darah dan garis makhluk baru yang nampaknya menciptakan penonton yang semakin teruja. Sekali lagi tiada apa yang istimewa untuk adegan aksi itu. Dari kelemahan dalam filem ini, kali ini Wis Wiseman cukup pintar untuk memotong tempoh hingga ke titik yang lebih cepat daripada filem. Hanya saja ia masih kelihatan cetek dan rata. Kate Beckinsale seolah-olah begitu bersatu dengan Selene, tetapi sayangnya angka Marcus tidak kelihatan seperti mengerikan. Underworld: Evolution boleh dikatakan lebih menghiburkan.

Daripada meneruskan cerita dari Underworld: Evolution, pembuat filem lebih suka mengambil tempat penonton berabad lamanya kemudian dari dunia Underworld. Mengatakan mengenai pemimpin Lycan yang pertama, Lucian, walaupun dia adalah Lycan, dia dibenarkan melayani keluarga diraja Vampire yang diketuai oleh Viktor sebagai hamba. Lucian secara diam-diam mewujudkan cinta dengan Sonja, anak perempuan Viktor sahaja. Selepas tempoh yang lama hubungan mereka ditemui, Viktor juga marah kerana hubungan antara Lucian dan Sonja dilarang. Bagi pihak undang-undang Vampire, Viktor mempunyai hati untuk menghukum anak perempuannya dan menyebabkan Lucian membalas dendam dengan memanggil tentera Lycan untuk menyerang kerajaan. Kali ini pengerusi pengarah diberikan kepada Patrick Tatopoulos, yang sebaliknya mempunyai cerita yang menyenangkan. Underworld: Kebangkitan The Lycans adalah jawapan kepada soalan-soalan dalam dua filem sebelum ini. Masih gelap dan menimbulkan kesan sejuk, penonton diberitahu untuk memulakan perang abadi antara dua raksasa legenda. Ia hanya adegan pertempuran yang kelihatannya kebiasaan kebosanan di tengah-tengah filem itu. Tanpa Kate Beckinsale yang luar biasa, Rhona Mitra, yang memainkan Sonja, masih tidak dapat memenuhi kekosongan itu sebagai tokoh Vampire yang elegan. Tempoh lama dua filem sebelum ini mencipta jalan cerita dari Underworld: Kebangkitan Lycans lebih padat dan menjadikannya terhad kepada hiburan tanpa bersuara.


Ternyata perang antara Vampire dan Lycan bukan hanya berlalu. Kali ini, ancaman semakin meningkat dari manusia. Manusia menyedari kewujudan Vampir dan Lycan yang mengganggu, jadi terdapat pemusnahan besar dua raksasa ini. Semasa melarikan diri, Selene ditangkap oleh manusia dan mengakibatkan dipisahkan dari Michael Corvin. 12 tahun berlalu, Selene yang sebelum ini dibekukan oleh manusia tiba-tiba menyedari dan mendapat hakikat bahawa Lycans dan Vampir dipercayai telah pupus. Selene sudah kembali! Saya boleh merasakan betapa peminat suka menyaksikan tindakan itu lagi. Tetapi malangnya, pulangan Selene tidak disokong oleh kualiti cerita yang mencukupi. Cara kisah ini kelihatan seperti bergegas. Filmmaker sepertinya selalu ingin membentangkan garis tindakan yang melibatkan Selene tanpa mengira elemen lain. Sepanjang penonton filem dipersembahkan dengan adegan pertempuran rata dan semakin buruk daripada tiga filem sebelumnya. Terdapat beberapa makhluk baru yang menarik perhatian, seperti Subjek 2 dan Lycan gergasi. Orang yang sepatutnya menyumbang kepada perang besar Vampire berbanding Lycan seolah-olah hanya lewat, tidak ada yang benar-benar berpengaruh. Selebihnya Underworld: Awakening hanyalah filem aksi sci-fi yang nampaknya kosong dan perkembangan karakter. Saya bukan peminat francais Underworld tetapi sekali lagi nampaknya saya dapat merasakan kekecewaan yang dirasakan oleh peminat.

Artikel Terkait

Next Article
« Prev Post
Previous Article
Next Post »
Penulisan markup di komentar
  • Untuk menulis huruf bold gunakan <strong></strong> atau <b></b>.
  • Untuk menulis huruf italic gunakan <em></em> atau <i></i>.
  • Untuk menulis huruf underline gunakan <u></u>.
  • Untuk menulis huruf strikethrought gunakan <strike></strike>.
  • Untuk menulis kode HTML gunakan <code></code> atau <pre></pre> atau <pre><code></code></pre>, dan silakan parse kode pada kotak parser di bawah ini.

Disqus
Tambahkan komentar Anda

No comments