Film The Legend of Muay Thai 9 Satra - Datang ke Thailand minggu lalu dan tidak syak lagi kita akan mengejar poster Satra 9, animasi Thai yang baru dan berkembang dengan anggaran 230 juta baht. Sebab filem ini adalah untuk bercakap tentang bandar bukan kerana anggaran atau kerana ia dicipta oleh orang Thai. Filem itu sendiri adalah urusan sebenar.
9 Satra adalah kisah Ganjil, seorang lelaki muda yang rendah hati dan manis yang ditakdirkan untuk mengamankan Kerajaan Ramthep dari Yaksas, seorang ogres yang memperbudak dan membunuh orang tanpa hujah yang jelas. Misi aneh adalah untuk membawa "9 Satra", senjata yang digunakan dengan seni Muay Thai, untuk Putera Ramthep untuk melepaskan kerajaan. Yang menyertainya adalah simbol bajak laut badass & badassa Xiaolan, putera pertama kerajaan monster Vata yang jatuh, dan Yaksas di pengasingan Asura. Walau bagaimanapun, Raja Yaksas, Dehayaksas, tidak akan peduli dengan kerajaan kerajaannya yang digoncang oleh budak lelaki ...
9 Satra adalah perumusan utama Hollywood dan arus perdana dalam plotnya, tetapi sangat menarik dengan kumpulan watak yang menarik dan tindakan koreograf yang baik. Filem ini menggabungkan rayuan Thailand kepada suasana fantasi dengan sentuhan antarabangsa. Ini adalah halaman baru untuk industri animasi Thailand dan menunjukkan bahawa hanya kerana setiap filem animasi sebelumnya mempunyai defisit yang melumpuhkan tidak bermakna bahawa cinta akan menjadi animasi.
EXFORMAT Films menguras 230 juta baht (7224300USD) dan empat tahun dalam membuat 9 Satra, dan ada sedikit harapan bahawa mereka akan memutuskan standard baru untuk filem animasi lain yang akan datang.
Saya akan katakan di sini. Saya akan berat sebelah dalam perbincangan ini, tetapi saya akan memberitahu anda di mana saya datang dari unsur-unsur di bawah.
Seperti yang saya katakan di atas, filem-filem animasi Thailand pada masa hadapan menghadapi defisit yang melumpuhkan akibat daripada kos yang tinggi dan pasaran khusus. Filem animasi dilihat sebagai sesuatu 'untuk kanak-kanak' dan satu-satunya orang yang menontonnya adalah ibu bapa dengan anak-anak. Ambil Khan Kluay (kiri), atau The Blue Elephant, sebagai contoh. Ini adalah filem animasi terbaik Thailand dan merupakan bandar yang terkenal di semua negara sebagai simbol kebaikan dan kesetiaan, tetapi hanya menghasilkan 98 juta baht dari jumlah anggaran 150 juta baht. Sekuel juga membuat 79 juta pulangan dari anggaran 120 juta. Satu lagi filem, Yak: The Giant King (tengah), hanya mendapat separuh daripada 100 juta baht dalam belanjawan. Gelaran yang berbeza telah membuat yang paling teruk, dengan Adventure Planet (kanan) dan Khun Tongdaeng Inspirasi (di bawah, tengah) mencipta 1/10 daripada anggaran dan Nak (di bawah, kiri) mencipta 1/4. Apa yang lebih buruk dalam perniagaan keuntungan adalah Ananta: Cahaya Harapan (di bawah, kanan) yang mempunyai anggaran 100 juta baht (3,141,000 USD) dan hanya membuat 5,590 baht (175 USD). Sesetengah daripada mereka mengalami perbincangan yang kurang baik dan ada yang menerima maklum balas positif yang luar biasa tetapi melakukan perkara yang tidak baik.
Animator Thailand melihat penggunaan lebih baik kemampuan mereka di luar negeri, di mana terdapat pasar dan dana yang akan dibuat. Industri animasi Thailand adalah mundur dari segi keupayaan dan teknologi, dan pasaran kecil membuat segala-galanya lebih buruk. Oleh itu, filem Thai biasanya tersangkut dengan rom-com yang melibatkan transgender atau seram yang kita buat terbaik.
Jadi, ketika 9 Satra tiba, orang-orang seperti 'apa yang membuat orang Thai ini?' Apabila semua yang anda ketahui di sini ialah 'kartun kanak-kanak' yang bertujuan untuk menanamkan semangat kebaikan kepada penonton, 9 menulis * 'Anda akan lebih jauh dari itu. "Inilah sebabnya saya yang paling berat sebelah. 9 Satra benar-benar baik dan baru berbanding semua yang telah menentukan animasi Thai pada masa lalu. Ia mempunyai pesona global yang majoriti tajuk cuba untuk berjuang.
9 Satra tidak mempunyai beberapa titik kuat. Salah satu, seni itu menakjubkan. Pencahayaan, kesan, tatu, tindakan, oh, sangat bagus, saya hampir menangis di teater. Beberapa lokasi dalam cerita itu diilhamkan oleh tempat-tempat yang sebenar, contohnya, halaman Swallow di Ganjil (foto terdahulu), yang diilhamkan oleh pantai-pantai Thailand dan pulau-pulau selatan. Kisah ini berjaya menggabungkan Buddhisme ke dalam kisahnya tanpa kontroversi yang biasa dengan usaha itu. Muzik adalah estetik dan menunjukkan yang terbaik dari setiap adegan, ke komposer. Muzik pertempuran adalah epik, dan jika mereka memasang soundtrack untuk menjual, saya akan membelinya.
Tindakan itu sengit dan cepat. Bukan sahaja watak-watak utama yang bersinar untuk senjata mereka, ketika mereka bergerak, cahaya menjadi rumah cahaya dan api, yang menjadikannya sangat estetika untuk dilihat. Semuanya terasa begitu epik.
Dua, wataknya menawan. Xiaolan adalah ceramah terkini tentang bandar sekarang, dan dia mempunyai banyak cadangan untuk itu. Dia bijak. Dia kuat. Dia seorang yang jahat. Dia sejuk dan sukar di luar tetapi kesepian di dalam. Beliau adalah kapten lanun terbaik dalam menunjukkan kapal terbangnya, seseorang anak kapalnya boleh meletakkan kepercayaan mereka. Selain itu, ketika dia tidak peduli dengan rambutnya yang turun atau bermain di Guzheng, orang hanya meleleh. Dan oh, suaranya. Suaranya.
Watak yang semakin popular di kalangan wanita adalah Ganjil. Dia adalah protagonis yang diajar di Muay Thai sejak dia masih kecil tanpa benar-benar tahu mengapa dia berlatih, tetapi melakukannya demi ayahnya yang lumpuh. Dia adalah seorang yang rendah hati, hormat, lembut, dan turun ke bumi. Di Thailand, gaya ucapan sudah lama dan uh ... tidak banyak feminin? Bukannya dia feminin tetapi lebih seperti gaya bercakap manis yang sering dituturkan oleh jiwa yang baik. Gaya ucapan ini, didarabkan oleh kejantanan dan permainan yang menghantar kerja bersemangat terbang di mana-mana. Strange juga mempunyai perkembangan watak terkuat dalam semua filem. Pada mulanya, dia seorang lelaki muda yang tenang yang tidak akan menyakiti lalat, tetapi setelah mempelajari kebenaran dan beberapa peristiwa traumatik, dia menjadi pahlawan yang kuat, tetapi tetap mengekalkan kelembutannya yang asal. Dia juga dicerminkan sebagai orang yang bersyukur, kerana dia tidak pernah gagal untuk memuliakan mereka yang mempersembahkan baginya di mana dia berada.
Kegemaran kegemaran saya ialah Vata, pangeran monyet merah dan putih. Walaupun kehilangan semua kerajaannya, lelaki kecil itu sangat lucu, dia mencerahkan keadaan hati di mana sahaja dia pergi. (Saya juga melakukan pembelian tab popcorn dengan reka bentuk di atasnya.) Dia paling lucu dengan alergi mataharinya, namun satu sisi buruknya ialah anda tidak boleh benar-benar membawanya dengan serius ke adegan yang lebih sengit, bahkan saat dia bersumpah untuk menjawab dendam untuk orang- orang itu.
Crimson Ogre atau Asura atau Marata atau apa yang mereka panggil dia juga satu lagi dengan pertumbuhan yang terbaik. Dia sering melarikan diri dari radar tetapi merupakan watak yang mendesak yang benar-benar mendapat tempoh skrin yang baik. Dia lembut dan bijak, dan prestasi terbaik Vata dan tokoh ayah.
Satu watak yang patut dijadikan perhatian ialah Black Jager, tetapi saya akan menutupnya dalam jawatan yang berasingan. Dia adalah penjahat biasa yang merupakan sekutu, kerana wataknya tidak benar-benar diterokai dalam filem. Suatu kali anda benar-benar ingin menendang mukanya tetapi seiring dengan berjalannya waktu, dia tidak mempunyai kedalaman yang sedikit sebagai seseorang. Belum lagi dia kelihatan spektakuler dalam animasi walaupun gambarnya kelihatan biasa-biasa saja.
9 Satra menyeronokkan dengan animasi epik dan watak hebat. Tidak menulis bahawa Satra tidak mempunyai kekurangan. Sama seperti apa yang saya katakan di atas di tempat, cerita itu adalah formula Hollywood. Kami mempunyai bandar yang dikepung, suatu ramalan bahawa seseorang bakal menyelamatkannya, dan seorang pahlawan dan pasukannya yang mengamankan hari dari penjahat yang melulu penjahat sebab filem tersebut memerlukan penjahat. Semuanya benar-benar boleh diramal. Di samping itu, sebab animasi pribumi berdurasi lebih dari dua jam namun editor memotongnya menjadi 1 jam dan 47 minit, sejumlah adegan merasa terburu-buru dan sejumlah tindakan watak tidak terlampau masuk akal. (Untuk memahami latar belakang watak, anda mesti menyemak komik yang barangkali saya rangkum nanti.) Percintaan antara Xiaolan dan Ganjil terasa seperti dibuang ke sana, walaupun mereka mempunyai satu adegan yang paling menawan bersama. Sesetengah watak yang sangat unik tetapi tidak mendapat sedikit perkembangan. Urutan aksi seharusnya mempamerkan seni Muay Thai, tetapi sebab sangat cepat dan melibatkan tidak sedikit sudut kamera yang bergeser, Muay Thai dalam urusan ini tidak benar-benar jelas. (Di sebelah bit di mana mereka memberi tumpuan khusus pada pergerakan yang berbeza.)
Walaupun dengan kekurangannya, 9 Satra membuktikan bahawa industri animasi Thailand telah jauh dari mana ia bermula beberapa dekad yang lalu, sejurus selepas Perang Dunia II. Pada zaman itu, kartun kelihatan tidak berguna dan tidak masuk akal, sehingga mereka tidak mendapat sokongan daripada kerajaan atau orang awam. Animasi panjang ciri kesatu dicipta oleh payut Ngaokrachang, yang dinamakan The Adventure of Sudsakorn (1979), satu-satunya filem ciri animasi-cel yang pernah dicipta di Thailand. Selepas dua tahun kerja keras, Payut kehilangan mata kirinya dalam penciptaan filem ini. Sekitar 1999, siri televisyen animasi untuk kanak-kanak mula mencari populariti, memasarkan DVD dan meningkatkan barangan. Pelancaran antarabangsa Khan Kluay menandakan permulaan sebenar industri filem animasi Thailand, dan filem itu dirasakan sebagai satu kejayaan besar. Filem animasi yang diikuti tidak menghasilkan sebarang dividen di negara ini, tetapi menjadi hit apabila dilancarkan *. Walau bagaimanapun, animasi adalah industri kecil berbanding dengan lakorn (drama) yang pergi ke luar negara satu persatu, meraih beberapa anugerah antarabangsa. Di sini bercita-cita bahawa 9 Satra akan diabaikan di peringkat antarabangsa. Saya tidak mahu berhenti dan mati di Thailand. Kualiti kerja ini layak mendapat pengiktirafan.
Yang membawa kepada persoalan: adakah Satra juga mengalami defisit cengkaman seperti semua pendahulunya? Pada hari pembukaan, 9 Satra mengumpul 20 juta baht. Saya perlu menantikan penerbitan daripada teater untuk butir-butir yang tepat tentang betapa sedikitnya ia dibuat, tetapi ramai orang diklasifikasikan kerana saya bersetuju bahawa ia tidak akan mencapai pemecah walaupun di pasaran Thai. Selain daripada sokongan yang diterima dari setiap rangkaian media dalam talian Thai & SNS, terdapat peluang tipis yang mereka akan membuat 200 juta baht dari pawagam Thai sahaja. Semua penyokong Satra 9 menyaksikan jalan raya di China beberapa waktu pada bulan Februari. Sama ada ini akan menjadi defisit atau kejayaan yang berbeza bergantung pada seberapa baik perniagaan berlaku di pasaran China. Filem exformat juga mencari peniaga baru di luar negara, kerana #MeToo muncul dengan Harvey Weinstein, yang akan mengedarkan filem di Amerika. Jika Satra berjaya menapis di New York, atau Boston, atau apa pesta rakyat filem antarabangsa ... ah ... saya berharap yang paling!
Itulah pemikiran saya tentang 9 Satra dan topik lain yang berkaitan. Terima kasih kerana membaca. Adakah kami berminat menonton filem selepas filem ini berada di daerah anda, atau kami berminat sama sekali? Apa pemikiran? Apa-apa sahaja untuk dikongsi? Izinkan saya tahu di komen di bawah!